Ca si tine, cititor al acestor randuri, si eu sunt un avid devorator de review-uri audio si chiar daca nu am favoriti in aceasta bransa, am apreciat intotdeauna mai mult review-urile bazate pe o perioada cat mai mare de interactiune cu obiectul in cauza, recte componenta audio sub lupa.
Zilele trecute am realizat ca un punct comun al ultimelor luni de cautari si experimente facute acasa, in cel mai bine cunoscut mediu asadar, a fost produsul din titlul acestui articol, si mi-am zis ca e cum nu se poate mai nimerit ca o prima recenzie pe teme audio pe acest blog sa fie exact pentru un produs pe care am apucat sa il cunosc in detaliu pe parcursul a mai multor luni de auditii dar si in 3 etape diferite ale sistemului pe care am incercat intr-un final sa il asamblez.
Mai intai as vrea sa trec in revista cateva cuvinte despre producatorul acestui aparat in “lumina reflectoarelor” de azi, Moon 280D, si anume Simaudio. Producatorul canadian are o experienta de peste 40 de ani in dezvoltarea si manufactura de produse audio high-end si se numara printre putinii care isi produc intern in fabrica din Boucherville, Quebec, mare parte a produsului finit, inclusiv cabalajele si carcasele aparatelor, cu acei faimosi “obrajori” ce pot fi de alta culoare decat front-ul, canadienii avand si masina de extrudat pentru a executa acele carcase hi-tech.
Produsele principale Simaudio sunt incadrate pe serii, cu cat mai mare prefixul cu atat inseamna ca avem de-a face cu un aparat dintr-o gama superioara. Seria 200 contine produsele entrylevel, seria 300 cele midrange, apoi seriile Evolution cu carcasele in format mare, 600, 700 si 800. Exista si produse care nu se incadreaza intr-una din aceste game, ca de exemplu all-in-one-ul ACE, dar in principiu cele 5 serii din 3 cifre acopera cam toata gama de aparate necesare alcatuirii unui sistem audio cu pretentii, mai putin incintele acustice si cablarea.
Moon 280D, cu modul Mind2 pentru streaming incorporat, face parte din gama entry-level a producatorului, insa, cum am constatat si eu, si cum veti citi si voi in continuare, nu e nimic entry-level la acest aparat, ci mai degraba zona de pret care se incadreaza undeva la – sa ii spunem – affordable hi-end.
Din punct de vedere end-user, 280D poate fi controlat atat cu o telecomanda IR finuta si usoara si cu un layout usor de digerat, fie cu aplicatia MOON Mind-controller pentru dispozitive Android. Aplicatia este foarte prietenoasa, functiile sunt dispuse logic si te obisnuiesti usor cu ea, se misca suficent de rapid si are o grafica foarte buna, cu prezentarea copertilor la o rezolutie excelenta. Cautarea insa se face in stil local, adica un search global pe toate sursele disponibile in aplicatie in stil Roon nu exista, trebuie accesat fiecare serviciu, fie ca e vorba de Tidal, Qobuz sau de un server cu fisiere muzicale si apoi cautarea se face local, pe indexarea specifica fiecarui serviciu. E mai ordonat, intr-un fel, dar eu uneori am preferat stilul de search Roon-like, cum are si aplicatia de la Naim de exemplu. De asemenea, tot ca o particularitate, pe modul de afisaj lista sau coada, nu este prezentat decat numele interpretului si numele piesei, nu exista afisata o iconita cu albumul respectiv si nici nu este scris numele sau, doar daca trecem in modul explicit unde se afiseaza mare coperta albumului vedem informatiile complete, gen nume album, timeline-ul piesei, serviciul sursa al fisierului redat printr-o iconita specifica, precum si sample-rate-ul fiserului redat. Avand in vedere ca toata redarea functioneaza in mod coada, uneori avand playlisturi mari, mai ales ca sunt suportate cozi de pana la 1000 de piese, e dificil de gasit un anume album daca nu stii exact piesa de debut, trebuie sa pui in paralel modul de search si preview al playlistului ca sa vezi exact unde te situezi. Insa nu mi se pare o chestie neaparat problematica, ci doar diferita de cum functioneaza aplicatiile altor producatori.
De asemenea, aparatul nu are un display frontal cum au fratii mai mari din seriile superioare 300, 600 si 700, si informatiile legate de rezolutia fisierelor redate sunt afisate prin aprinderea cate unui led rosu in dreptul inscriptiei de sample rate corespunzatoare, de la 44,1k la 384k pentru formatele PCM si de la 64 la 256 pentru cele DSD, rezolutiile extreme fiind suportate doar pe intrarea USB asincron.
De asemenea, 280D are decodare nativa MQA insa acest lucru nu este evident daca privesti partea frontala a aparatului, numai in aplicatia remote poti vedea informatia legata de MQA. Avem asadar de-a face cu un streaming-DAC complet dpdv. formate suportate, un model cu mare cautare in ziua de azi, cand foarte putini mai sunt cei care nu au inca o subscriptie HiFi la unul din furnizorii de muzica online Hi-Res, gen Tidal sau Qobuz. Partea de decodare D/A nu se bazeaza pe o solutie proprietara, ci foloseste un chip dedicat de la ESS Sabre, insa implementarea foloseste know-how-ul Simaudio in materie de etaje analogice cu componente discrete de inalta calitate, si o alimentare liniara de acealasi nivel de calitate.
In ultimele luni, 280D a putut fi apreciat si utilizat in 3 “incarnari” diferite ale sistemului audio, alaturi de integratul 8-2 de la Cyrus Audio dublat de alimentarea externa PSX-R2 si boxele Bowers & Wilkins 805 D3, in prima faza, mai apoi, intermediar, alaturi de integratul de la aceeasi casa Moon 340i si aceleasi boxe, ca, intr-un final, (glorios si apoteotic), sa isi gaseasca locul alaturi de “fratele” mai mare (si la propriu si la figurat), integratul Moon 600i v2 si mai impunatoarele surate ale micilor 805 D3, anume B&W 803 D3.
Cand suntem in cautarea unei noi componente in imbunatatirea lantului audio, de obicei, daca timpul si situatia ne permite, noi, audiofilii, testam mai multe variante acasa in lantul propriu, cam din aceeasi zona de pret, pana luam decizia finala. In genere e bine sa se procedeze asa daca exista disponibilitate, pentru ca uneori socotelile de acasa nu se potrivesc cu cele din targ si e posibil ca anumite chestii pe care nu le luai in considerare apriori, sau nu le poti aprofunda in showroom, sa se dovedeasca a fi de importanta majora sau invers…
Cam in situatia respectiva m-am aflat la un moment dat anul trecut si daca virusul upgraditei m-a muscat serios de urechi dar si de buzunare si odata schimbate incintele anterioare JBL 4312G cu Bowers & Wilkins 805 D3, am simtit nevoia sa fac o imbunatatire si pe parte de front-end.
Mi-am alcatuit o lista cu cateva produse pe care sa le pot “distila” in liniste si fara graba acasa si ea a cuprins, intr-un final, trei arhitecturi un pic diferite, criteriul principal fiind limita de pret de lista undeva in jurul a 4-5k eur, si asta a fost disponibilitatea la momentul respectiv pentru un home-run extins, insa pe de o parte m-am bucurat fiinca puteam incerca si trei abordari diferite odata cu diferentele de sunet.
Am adunat asadar in acelasi timp si un Aurender A100, un streamer cu DAC cu atenuator digital, un Rockna Wavelight, un DAC cu preamp activ cu tehnologie D/A proprietara made in Romania, si, evident, Moon 280D/Mind2, subiectul articolului de astazi. Primele doua au fost utilizate cu Cyrus 8-2 configurat ca si power-amp, iar ultimul a beneficiat de Cyrus ca integrat.
Apoi, in faza a doua, 280D-ul a avut parte de o concurenta nu foarte loiala din partea mai marelui si mult mai scumpului frate Moon 680D/Mind2, pentru ca, in sistemul de final, sa aiba parte de un cable matching mai riguros, sa poata sa straluceasca asa cum, sau poate chiar mai bine, de cum producatorul a intentionat, alaturi de Moon 600i si B&W 803 D3.
In prima combinatie, factorul decisiv in alegerea lui Moon 280D fata de Aurender A100 si Rockna Wavelight a fost si de natura sonora, dar si de natura practica. Al doilea criteriu imi bifa nevoia tot mai acuta de a detine un streamer audiofil, cu toate beneficiile ce decurg din asta dpdv confort si comoditate, si imi si elimina redundanta preului lui Cyrus in cazul folosirii unui pre activ al DAC-ului, ca in cazul Rockna.
Dpdv sonor, cele trei aparate, spre norocul meu, au directii diferite si asta a facut alegerea si departajarea mai usoara si mai limpede. Aurender A100 foarte smooth si silky in prezentare, cu o tonalitate ceva mai dark, Rockna foarte luminos tonal si cu un timbru un pic mai spre clinic, dar in niciun caz sec, iar Moon cu acel bun balans tonal nici extrem de extins pe top-end, unde Rockna are ceva avans, dar nici prea gros pe joase, unde Aureder are ceva mai multa “carne”, deci undeva la mijloc, iar timbrul ramanand clasic Moon, bogat, un pic rotund fara sa poata fi catalogat drept dulce in sensul in care se prezinta multe arhitecturi pe tuburi.
In ce priveste viteza si atacul, iarasi cele trei componente se prezinta suficient de diferit ca sa poti departaja usor in functie de gusturi. Aurender este cel mai laid-back, nu pare ca atacul este ceea ce urmareste cu deosebire, apoi Rockna este cam la polul opus, timingul este “spot-on” cum ar spune englezii, drept pentru care l-am si apreciat extrem de mult pe redarea muzicii rock sau metal, iar Moon este cumva “in-the-middle”, nu este nici laidback dar nici upfront, as zice ca este cumva, daca vreti, politicos.
In ce priveste dinamica, aici lucrurile au balansat decisiv in favoarea aparatului canadian, contrastul intre instrumente si background fiind superior fata de ce ofera A100 sau Wavelight.
Din punct de vedere compatibilitate muzicala, daca pe Aurender l-am vazut mai aplecat spre muzici mai linistite si minimaliste, unde smoothness-ul si caracterul laidback vin manusa pentru auditii la ore tarzii in noapte, iar Rockna, prin viteza si nerv mai aplecat spre chestii mai viteziste gen rock sau jazz mai vioi, Moon reuseste cumva sa “fure” din ambele directii, asezandu-se cumva la mijloc, si simtindu-se bine si cantand ceva mai alert si aglomerat, dar si ceva complet opus, minimalist si linistit.
In final, cumva Moon a fost intre acesti doi concurenti din punct de vedere prezentare muzicala, iar plusul pe dinamica si avantajele arhitecturii de streaming DAC m-au facut sa il aleg intre cei trei.
Comparat mai tarziu, dupa cateva luni, cu fratele mai mare 680D alaturi de integratul 340i, au devenit evidente calitatile lui 280D, dar, cumva, au foste expuse si micile deficiente. Evident, nu e fair-play sa compari un produs cu un altul de trei ori mai scump, insa imi doream sa stiu exact unde se situeaza 280D in gama Simaudio si o astfel de comparatie era necesara, pentru a vedea si limitarile dar si a accentua calitatile.
Ei bine, fata de 680D, 280D este ceva mai putin open pe parte de extreme top-end, nu cu mult dar suficient ca sa faca 680D-ul mai natural in prezentarea energiei si texturilor fusurilor si cinelelor, de exemplu. Noisefloorul mai jos al lui 680D permite o dinamica si mai buna fata de 280D, deci ca rezultat si un contrast mai bun intre instrumente si background, insa daca pentru inregistrarile bune si foarte bune acest lucru este destul de evident, pe restul acest aspect nu e chiar un capat de tara. Mai sunt diferente si in ce priveste texturile, evident ceva mai sarace in detalii la 280D, iar scena sonora, in general uriasa la Simaudio la orice fel de aparat, e o idee mai ingusta pe 280D fata de 680D.
In rest, tonal, cu mica exceptie pe extremul top-end, cei doi “frati” sunt similari in proportie covarsitoare, la fel si pe parte de atac si timing, nici 280D si nici 680D nu au acel nerv si raspuns instant al unui Naim sau al unui Levinson de exemplu, insa nici nu pot spune ca sunt niste aparate lenese, flow-ul muzical curge firesc, nealterat, si prezentarea vine natural, relaxat si nefortat in niciun fel.
In plus, acel rafinament tipic Simaudio, este usor de gasit si in 280D, in pricipiu, cu toate diferentele fata de fratele mai mare, sunetul lui 280D ramane unul aristocratic, daca vreti, adica eu unul simt instant ca am de-a face cu un aparat destul de scump si serios executat.
Apoi destinul a facut sa ascult modelul mai mare de boxe din seria 800 D3, anume 803, de care m-am indragostit instant pe electronice Simaudio. Din testele din showroom insa, a fost evident ca 803 D3 nu se mai pot multumi cu ce oferea integratul din seria 300, asadar, cumva, m-am vazut constrans sa pun la treaba si 600i. Fiindca am realizat instant ca exista o potrivire excelenta intre 600i si 803 D3, am decis ca acesta este rezultatul final la care vreau sa ajung, si, dupa mai multe incercari pe parte de cablare, si instalarea unei placi mai late din granit deasupra rackului Naim, pentru a suporta amprenta mai mare a lui 600i, streamer/DAC-ul 280D a ajuns sa respire linistit in mod pe cat de definitiv poate respira o componenta sau un setup in viata unui audiofil, alaturi de 600i si 803 D3, si cablare Crystal si QED.
Chestiile mai evidente pe care le-am observat ca puncte slabe fata de 680D, adica partea de top-end si dinamica a lui 280D, am reusit sa le mai potentez si imbunatatesc cu cablarea Crystal Micro, atat pe parte de alimentare cat si pe semnal balansat. Overall, acum, sunetul combinatiei 280D/600i/803D3 este unul relaxat, rezolut, cu o scena impresionanta, texturile vocilor si intrumentelor sunt omniprezente fara a fi in your face, flowul este unul firesc, natural, fara agresivitate, dar in acelasi timp, open, si toata imaginea sonora beneficiaza acum de o transparenta aparte, in care e foarte simplu de decelat cutare sau cutare amanunt, dar exista, in acelasi timp si o coeziune solida ca intreg.
Vocile suna natural si firesc, exista un pic de rotunjime insa ea vine nefortat si neaccentuat, adica in nicun caz nu se poate confunda cu un tipic tube-arhitecture sound.
Aerul din jurul instrumentelor este unul bine delimitat, si asta te duce cu gandul ca, pana la urma, “micul” 280D se simte la fel de bine si in compania unor piese mai selecte din game de pret superioare, deci un adevarat hi-end in haine entry-level.
Echipamente folosite:
Sistem 1
Player: Moon 280D/Rockna Wavelight/Aurender A100
- Amp: Cyrus 8-2 + PSX-R2
- Boxe: B&W 805 D3
- Cabluri alimentare: Chord powerchord
- Cablu interconnect: single ended Neotech NEI 3001, single ended Chord Cadenza
- Cablu boxe: Piega cable 3
- Rack: Naim Fraimlite
Sistem 2
- Player: Moon 280D/Moon 680D
- Amp: Moon 340i
- Boxe: B&W 805 D3
- Cabluri alimentare: Chord powerchord
- Cablu interconnect: XLR Neotech NEI 3001\
- Cablu boxe: Piega cable 3
- Rack: Naim Fraimlite
Sistem 3
- Player: Moon 280D
- Amp: Moon 600i v2
- Boxe: B&W 803 D3
- Cabluri alimentare: Crystal Micro
- Cablu interconnect: Crystal Micro XLR
- Cablu boxe: QED Genesys silver spiral
- Rack: Naim Fraimlite
Muzica
Cam tot ce se poate asculta, de la cel mai banal pop pana la simfonica orchestrala, de la trio-uri de jazz minimalist la full-brass, de la rock psihedelic sau blues la cel mai fioros death metal. 280D nu favorizeaza un gen muzical anume, si se simte “at ease” si se muleaza foarte bine pe orice ii dai sa cante. Un alt mare plus, dupa parerea mea.